Canon eller Nikon?

Jag ska införskaffa en ny digital kompaktkamera. Den jag har nu är så galet dålig så jag får tokspel av att ta bilder med den, men den har ett par år på nacken nu så mina 6 megapixlar imponerar föga i dagsläget. Att ta med den till Italien känns som en stor fet förolämpning till allt som vackra Toscana har att erbjuda. Alla kameror som någon gång har badat i tequila och överlevt är strängt förbjudna att följa med till Italien. 

Egentligen vill jag ha en systemkamera, men rent praktiskt så vet jag inte om jag borde lägga fokus på en sådan just nu för att ta med när jag reser. De är oftast för tunga för mig och jag har ingen större lust att släpa med stativ vart jag än går. Därför vill jag ha en bra kompaktkamera som kan ge mig lika bra kvalitet som en system. Just nu står det mellan Canon och Nikon, två fantastiska kameratillverkare. Jag känner dock att jag behöver få leka lite med dem först innan jag bestämmer mig, men jag dras åt Nikon. Den är mycket billigare. Vilket iofs får mig undra vad problemet är, men alla recensioner säger att kameran är bra så jag vet inte. Måste som sagt undersöka lite innan jag bestämmer mig.  


Nikon Coolpix S8000 - billigaste priset på nätet ligger runt 2400 kr.

 


Canon Powershot G10 - billigaste priset på nätet ligger runt 7000 kr.


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tycker att du köper den som du har råd med, så att du kan unna dig att ha lite kul i Toscana också. Och sen kan ju jag hyra den av dig i november så att den får se Indien också, för jag har definitivt inte plats för något kameraköp i min budget. :D

2010-05-10 @ 16:37:15
Postat av: Jeanette

Ja, det lutar åt den billiga. Bad en kollega jämföra mellan kamerorna också och han förslog den billiga. Han kan lite sånt där. Så då har jag pengar i slösa i Toscana. Men Indien..jag tror att det är lag på att ägaren av kameran får följa med på resan dock..;)

2010-05-11 @ 22:37:37
URL: http://destination.webblogg.se/
Postat av: Maria

ja, men det är bara att betala och följa med. Antar att Magnus inte kommer att protestera. :)

2010-05-12 @ 08:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0