Uffizierna.

Ett måste i Florens är absolut Uffizierna. Ett av världens främsta konstmuseum. Släkten Medici ansvarade för byggnation av Uffizierna under andra halvan av 1500-talet. De var en av renässansens mest inflytelserika familjer och fungerade bland annat som mecenater åt Michelangelo och Rafael. En mecenat kunde vara en person eller liknande som väljer att ekonomiskt stödja en konstnär eller författare eller någon annan person som främjar kulturen. Kalla det sponsor idag.

Eftersom jag ännu inte har varit där så är det svårt att skriva om något annat än fakta från nätet, men i augusti ska jag dra åt mig allt jag kan av det enorma kulturarv som finns i Florens och efter det så lovar jag att jag kan skriva från hjärtat utan problem.

I deras konstsamlingar ingår bland annat följande namn:

  • Cimabue (Maestà)
  • Duccio (Maestà)
  • Giotto (The Ognissanti Madonna, Badia Polyptych)
  • Simone Martini (Bebådelsen)
  • Paolo Uccello (Slaget vid San Romano)
  • Piero della Francesca (Diptyk med hertig Federico da Montefeltro och hertiginna Battista Sforza of Urbino)
  • Fra Filippo Lippi (Madonnan och Barnet med två helgon)
  • Sandro Botticelli (Våren, Venus födelse, Konungarnas tillbedjan)
  • Hugo van der Goes (Portinarialtaret)
  • Leonardo da Vinci (Kristi dop, Bebådelsen, Konungarnas tillbedjan)
  • Piero di Cosimo (Perseus befriar Andromeda)
  • Albrecht Dürer (Konungarnas tillbedjan)
  • Michelangelo (Doni Tondo)
  • Rafael (Porträtt av påven Leo X med kardinal Giulio de' Medici och Luigi de Rossi)
  • Titian (Flora, Venus av Urbino)
  • Parmigianino (Madonnan med den långa halsen)
  • Caravaggio (Baccus, Isaks offer, Medusa)


Uffizierna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0